JUBILÆUM - 40 ÅR PÅ TOPPEN

JUBILÆUM - 40 ÅR PÅ TOPPEN
Varmemester Charles Petersen fra Birkehaven har i nu 40 år passet og plejet både beboere, bygninger og udearealer for Boligkontoret Fredericia – og han elsker det stadig.

Der er idag langt imellem medarbejdere, som bliver i samme job i flere år. Ifølge tal fra OECD er vi danskere på samme arbejdsplads i gennemsnitligt
7,5 år. Dermed er vi det land i Europa, hvor folk oftest skifter job.

 

CHARLES BRYDER STATISTIKKEN

62-årige Charles Petersen fra Fredericia er blandt dem, som fuldstændig bryder den statistik. Han har nemlig været ansat som varmemester i 40 år. De første 10 år i Vaseparken og Rønnehaven, mens de seneste 30 år er tilbragt som varmemester i Birkehavens tre 10-etages højhuse på Jernbanegade.

“For nogle kan det måske virke mærkeligt at være det samme sted i så mange år. Men jeg har altid været opmærksompå, at det ikke må blive en sovepude. Jeg er heldig at have et job, hvor jeg har en høj grad af medbestemmelse. Det medvirker til, at rutinerne ikke bliver for udprægede, og så sørger jeg for at udfordre mig selv”, siger Charles og fortsætter: “Jeg slider ikke mine sko i samme spor. Dengang jeg selv klippede græs, sørgede jeg fx for at ændre ruten, så jeg ikke altid kørte den samme vej. Og så kunne jeg godt forberede mig på, at beboerne efterfølgende ringede og spurgte, hvorfor jeg dog kørte en anden vej. De holder øje med mig”, siger Charles med et smil.

 

DET HANDLER OM HELHEDEN

Charles kender nærmest hver en krog i byggeriet fra 1954. Og med 176 lejemål minder afd. 301 mest af alt om en lille landsby. Hovedparten af beboerne er ældre, som har boet i lejlighederne i årevis, og mange af dem lige så længe, som Charles har været varmemester i afdelingen.

“Man kender hinanden, hjælper hinanden og holder øje med hinanden – på den gode måde”, siger Charles, der også sætter en stor ære i at ‘give noget af sig selv’ til beboerne. For ham handler jobbet som varmemester ikke kun om at rense afløb eller skifte pærer.

“Den menneskelige kontakt er en stor årsag til, at jeg stadig er i jobbet. Jeg tager mig tid til at snakke med beboerne og drikke en kop kaffe. Det handler om helheden. Jeg skal have overblikket, være til rådighed og sørge for at få tingene gjort. Når det lykkes, så er jeg glad”, siger han.

 

SYNLIGHEDEN ER VIGTIG

For i en tid, hvor græsplænen bliver slået af en robot, og skrivebordsarbejdet efterhånden fylder mere end de praktiske arbejdsopgaver, er det vigtigt, at varmemesteren stadig er synlig for beboerne, mener Charles. Det gælder også i den officielle kontortid, hvor beboerne kan kontakte Charles ved at sende en SMS, ringe eller slå et smut forbi Charles’ kontor i kælderen.

“Det er ikke alle, der er lige hurtige til at tage den digitale udvikling til sig, og det er derfor betryggende for dem at vide, at de kan komme til mig og få hjælp”, siger Charles og nævner vaskeriet som et godt eksempel: Tidligere kunne man udelukkende betale med mønter og reservere en vasketid ved at hænge en hængelås ved den ønskede tid på en tavle i vaskeriet. Nu afregner man hver måned over huslejen, og vasketiden reserveres på computeren.

 

DET SKAL BARE FUNGERE

I løbet af de 40 år, Charles har været varmemester, har han lært, hvad der bare skal virke. Elevatoren og vaskeriet er nerven i byggeriet, og beboerne har svært ved at undvære det, hvis det en sjælden gang skulle ske, at det ikke virker. “Det er noget af det, man forventer fungerer uden de store problemer. Og det skal det naturligvis også”, siger Charles, der godt kan forberede sig på telefonstorm, hvis strømmen til vaskeri eller elevatoren skulle svigte. “Der går ikke mange minutter, før den første beboer henvender sig, så vi hurtigt kan få problemet løst”.

 

IKKE KLAR TIL AT STOPPE

Da Charles begyndte som varmemester, tog vedligeholdelse af udearealerne det meste af arbejdstiden. I dag er det syn af lejligheder, administration og byggemøder ifm. et større renoveringsarbejde i Birkehaven. Tilbage i juli i år gik arbejdsfolk i gang med at etablere nye parkeringsarealer, nye affaldssystemer og en elevator ned til kælderplan til beboerne. Arbejdet forventes afsluttet i august næste år.

“Beboerne stiller krav til deres bolig og omgivelser. Selvom byggeriet efterhånden har nogle år på bagen, så skal det vedligeholdes og følge med tiden”, siger han. Hvor længe Charles har tænkt sig at fortsætte som varmemester ved han ikke. Men han stopper ikke de næste år. “Men det er klart, at det er noget, jeg er begyndt at tænke på. Det kommer til at kræve tilvænning efter så mange år. Og lige nu er jeg ikke klar til at stoppe”.

Tilbage til nyhedsoversigten